ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Τώρα που ανοίγει το Σχολείο ,γονείς  και Εκπαιδευτικοί είναι συνήθως ενεργοποιημένοι στο να παρακολουθήσουν την Ακαδημαϊκή Πρόοδο των Παιδιών , αγνοώντας πολλές φορές ζωτικές παραμέτρους για την ολοκληρωμένη τους ανάπτυξη όπως είναι η Εξέλιξη της Προσωπικότητας ή η  Συναισθηματική και η Κοινωνική Νοημοσύνη τους. Το Σχολείο ευτυχώς  εκτός από Ακαδημαϊκή μόρφωση είναι κι ένας χώρος που προσφέρει ευκαιρίες για Σχέσεις.. Ιδιαίτερα πολύτιμος στην εποχή που η Οθόνη κυριαρχεί στη ζωή όλων μας. Και οι Σχέσεις είναι ένας σπουδαίος Δείκτης για την επίπεδο εξέλιξης της Ψυχοσυναισθηματικής Ανάπτυξης ενός παιδιού.

Εκεί ίσως παρατηρήσουν ,αν βεβαίως είναι ενημερωμένοι ,κάποια σημάδια που προμηνύουν κάποιες διαταραχές.. παρόλο που το παιδί μπορεί να έχει Επαρκή Ακαδημαϊκή Επίδοση. Μια απ’ αυτές που θα αναλύσουμε στο σημερινό άρθρο μας είναι η Διαταραχή της Κοινωνικής Επικοινωνίας η οποία έχει επισημανθεί σχετικά τελευταία απ’ τους Ερευνητές και παίζει αποφασιστικό ρόλο για την εξέλιξη και ευτυχία του παιδιού

Κάθε παιδί πρέπει κανονικά  ν απολαμβάνει τις Σχέσεις του. Να βρίσκει  σ αυτές χαρά και ανακούφιση ,να ξέρει πως θα φερθεί σε κάθε κοινωνική περίσταση  και να ξέρει  σε ένα ικανοποιητικό βαθμό τους επιθυμητούς  κάθε φορά τρόπους συμπεριφοράς  Πχ στην Τάξη προσπαθούμε να συνεργασθούμε στη διεξαγωγή του μαθήματος ενώ στα διαλύματα απολαμβάνουμε το παιχνίδι. Επίσης ένα παιδί μ επαρκώς ανεπτυγμένο Κοινωνικό Προφίλ λειτουργεί συνήθως με αλληλεγγύη προς τους συμμαθητές του αλλά  ξέρει να ζητά και να δέχεται βοήθεια από αυτούς.  Δεν συμμετέχει στο  bulling . Ούτε σαν θύτης ,ούτε σαν θύμα.  Είναι ικανό να διαχειρίζεται τις συγκρούσεις του και τα συναισθήματά  του και διαθέτει ικανοποιητική ψυχική ανθεκτικότητα.  Όταν όμως ένας Εκπαιδευτικός συνήθως ή άλλος Ειδικός διαπιστώσει ότι η εικόνα του παιδιού αποκλίνει πολύ από την προαναφερθείσα και ενημερώσει τους γονείς ,αντιμετωπίζει συνήθως τη δυσαρέσκεια και τη άρνηση τους

Η αιτία αυτής της παρεξήγησης είναι ότι οι επικοινωνιακές λειτουργίες χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, η πρώτη αφορά στις επικοινωνιακές λειτουργίες που χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση των αναγκών και η δεύτερη για την προώθηση και διατήρηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.  Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ αφορά αυτή ακριβώς τη δεύτερη κατηγορία. Το παιδί μπορεί να μιλάει ή να γκρινιάζει η να παραπονείται αλλά όλα αυτά δεν είναι επικοινωνία που βοηθά την κοινωνική αλληλεπίδραση  Η κοινωνική επικοινωνία  δηλαδή δεν αποτελείται μόνο από την κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση της πληροφορίας που μεταφέρεται αλλά είναι η ικανότητα που έχει το άτομο να χρησιμοποιεί τις επικοινωνιακές του δεξιότητες με σκοπό να αλληλοεπιδράσει με τους άλλους ανθρώπους και όχι μόνο για καλύψει τις ανάγκες του. Το παιδί κατά την εξέλιξή του δε μαθαίνει απλά τι είναι αυτό που πρέπει να πει, αλλά και το πώς, πού, σε ποιον και κάτω από ποιες συνθήκες. Μαθαίνει να εκπέμπει τα κατάλληλα κοινωνικά σήματα με λεκτικό η μη λεκτικό τρόπο αλλά και να ερμηνεύει επαρκώς τα κοινωνικά σήματα των άλλων

Όταν λοιπόν παρατηρήσουμε ότι τα παιδιά έχουν δυσκολίες στο

  • απαντούν όταν κάποιος τους μιλάει
  • κατανοούν τις χειρονομίες και τη γλώσσα του σώματος
  • μοιράζονται και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους
  • ακούν τους άλλους χωρίς να τους διακόπτουν
  • παρακολουθούν μια συζήτηση και να μένουν προσηλωμένα σε ένα συγκεκριμένο θέμα
  • αναφέρουν στοιχεία που σχετίζονται με το θέμα συζήτησης
  • διατηρούν τη βλεμματική επαφή
  • αντιλαμβάνονται τις διαφορές μεταξύ των εννοιών του χαιρετισμού, του σχολίου, της ερώτησης κ.τ.λ.
  • επισημαίνουν τις διαφορές μεταξύ σαρκαστικής, χιουμοριστικής και ιδιωματικής χρήσης της γλώσσας
  • δημιουργούν μακροχρόνιες φιλίες

Τότε πρέπει να αρχίσουμε να υποψιαζόμαστε ότι έχουμε να κάνουμε με τη Συγκεκριμένη Διαταραχή.. που δεν πρέπει οπωσδήποτε να την ταυτίζουμε με το Φάσμα του Αυτισμού..

Αυτό δεν πρέπει να   απογοητεύει τους Γονείς γιατί σήμερα  διαθέτουμε πολλές  και πολλές μεθόδους Παρέμβασης με Εξαιρετικά  αποτελέσματα.. που θα τις αναφέρουμε σ ένα επόμενο άρθρο μας..